Harrastelija valokuvaajan valokuvaus aiheinen blogi, jossa jaan kuviani ja bloggailen muistakin minua innostavista asioista.

maanantai 15. tammikuuta 2018

Mieliteot

Näin joulun jälkeen ja uuden vuoden koittaessa meistä monet ovat aloittaneet jälleen kerran sen "uuden uljaan elämän", joku ihan tosissaan, joku pakosta, joku puoliteholla ja joku ei ollenkaan:) Minä täällä kirjoittelen tätä postausta ja syön Lindtin ihania suklaapalleroita, vaikka ei pitäisi...mutta kun taas tuli mieliteko! Kroppa tottuu tosi nopeasti eri asioihin; liikuntaan, treenaamiseen, sokeriövereihin, ituhippi ruokavalioon, lihattomaan, hampuri, tortilla ja pizzslakkoon limpparittomaan, viinittömään, oluettomaan ja savuttomaan ja ties mihin ja päätöshän on jokaisen ihan ikioma.


Minä voin auliisti myöntää, että herkut maistuvat, mutta totta on sekin, että mässäily näkyy toisin kuin nuorempana, kyllä ne herkut jonnekin varastoituvat:) Minä en useinkaan hyppää vaa'alle, mutta tulipahan sekin viikonlopulla tehtyä ja hupista keikkaa... kyllähän sen näki, että jouluherkuttelua on harrastettu. Ja mieliteot iskee toisinaan ihan toden teolla, muistan kuinka tein jo vuosia sitten päätöksen, etten käytä sokeria kahvissa, eikä se tuottanut lainkaan ongelmia, mutta salmiakkia, hedelmäkarkkeja ja suklaata on toisinaan ihan pakko saada.



Jos on tottunut aina nauttimaan kupillisen kahvia keksin tai pullan kanssa, on ihan selvä juttu, että niiden pois jättäminen saa aluksi kahvihetken tuntumaan jotenkin vajanaiselta, mutta kuten sanottu,  kroppa tottuu myös nopeasti, että kahvin kaverina ei olekaan kahvileipää. Mielitekojaan oppii kyllä hallitsemaan, makean tilalle voi keksiä jotakin terveellisempää, juu tiedän kyllä, että jos suklaanhimo iskee, ei omena sitä vie pois:)


Jotkut tutkimuksethan ovat eittämättä sitä mieltä, että sokeri on hyvin haitallista, mutta miettikäähän missä kaikkialla sitä on! Itse en oikein koskaan ole ymmärtänyt täys kieltäytymistä, se on valitettavan usein lyhyt tie, ja puhun nyt ruuista, ymmärrän toki totaalikieltäytymisen haitallisten aineiden kohdalla; päihteet.
Kohtuullisuus, monipuolinen ravinto, ateriavälit, ateriakoot ja kenties liikunnan ilon ja itselle sopivan liikuntamuodon löytäminen olisi monelle jo ihan riittävä boosti hallita mielitekojaan.


Jos viikolla syö terveellisesti ja liikkuu edes jotenkin, kannatta itselleen suoda myös toisinaan herkkupäivä, mutta kukin osaa varmasti itse parhaiten arvioida voiko välillä herkutella, vai pitääkö ottaa tiukempi linja ja kieltäytyä täysin mieliteoistaan. Ja kukapa sitä on toista arvostelemaan, tehköön kukin kuten parhaakseen näkee!!



☆Pirtsakkaa viikonalkua☆

2 kommenttia:

  1. Loistava postaus ja tosiaan tuota sokeria on kyllä vaikka missä..Aina tässä vuoden alussa on pidetty sellainen "kevennys" kuuri ja se tekee oikein hyvää jouluherkuttelujen jälkeen:) Kyllä se paras mittari kaikessa on se oma olo...kunhan se on hyvä niin hyvin menee!:) Mukavaa alkanutta viikkoa♥

    VastaaPoista

Kiva kun kävit blogissani, jätä toki myös kommenttisi, kiitos