Harrastelija valokuvaajan valokuvaus aiheinen blogi, jossa jaan kuviani ja bloggailen muistakin minua innostavista asioista.

tiistai 14. maaliskuuta 2017

Päivä ilman postausta

Eilen en kirjoittanut rivin riviä, postausta ei tullut sivulleni. Olen jo jonkin aikaa tuntenut marraskuisen olkapää kivun oireita, mutta sunnuntaihin asti ne olivat vain melko lieviä tuntemuksia. Olen työssäni koneelle koko päivän, kuten monet meistä, mutta sen lisäksi bloggaan ja kuvaan järkkärillä, joka putkineen painaa jonkin verran ja päivittäin postaukseen menee aikaa tabletilla. Sunnuntai illalla sitten soin vähän enemmän aikaa olkapäälleni ihan pakostakin, koska tiesin jo, että on samaisesta oireesta kyse, kuin viime marraskuussa.



Olin eilen ihan normaali päivän töissä, pystyin siis työskentelemään, mutta määrätyt liikkeet tuottivat jo selkeästi kipuaistimuksia. Tilasin ajan lääkärille, joka totesi epäilykseni oikeiksi.Olkapääni on tulehtunut ja vanha marraskuussa ensimmäisen kerran tullut vaivani palannut!! Kättä ei tulisi nyt rasittaa ja kiertoliikkeitä  ja nostoja, jotka tuottavat kipua tulisi myös välttää, lisäksi lääkäri suositteli fysioterapiaa. Sain sairaslomaa ja tulehduskipulääkekuurin, lisäksi lääkäri muistutti, että työpiste tulisi käydä läpi erkonomin  kanssa, ettei uusiutunut oire toistuvasti ala vaivata huonon työergonomian vuoksi. Meillä on töissä sähköpöydät, säädettävät tuolit, hyvä valaistus, itse käytän rullahiirtä työskennellesäni, taukojumppaammekin, tosin viime aikoina melko epäsäännöllisesti.


Itse ajattelen tämän olkapään kipeytymisen olevan rasitusvamma, ja kysyinkin siitä lääkäriltä, jonka hän myönsi oikeaksi. Miten tämän sitten jatkossa voisi estää? Totuus lienee yksinkertaisuudessaan se, että vähentämällä aikaa tietokoneella. Pidemmän yhtäjaksoisen työskentelyn katkaiseminen tauoilla ja taukojumpaamalla. Tällä kerralla hakeuduin lääkäriin aiemmin, kuin ensimmäisellä kerralla ja särky ei onnekseni ehtinyt äityä vielä pahaksi, nimittäin tämä on pahimmillaan kivulias ja "invalidisoiva" vaiva, edes puketuminen ei suju ilman apua, kun kipu on pahimmillaan ja nukkuma asennon löytyminen hyvin hankalaa.




Kehoaan ja omia aistimuksiaan kannattaa siis ehdottomasti kuunnella, eikä oireita pidä  aliarvioida, omaan tunteeseen kannattaa siis luottaa. Melko yksipuoliset työasennot altistavat meitä päivittäin, jos pitää töissä taukoja, jumppaa ja harrastaa lisäksi vielä liikuntaa edes jossakin muodossa, välttää luultavasti monta ongelmaa.
Asioita jotka kyllä periaatteessa tiedetään, mutta jotka omassa arjessa niin kovin usein tuppaavat unohtumaan. Muutamia venytyksiä, ravistuksia, portaiden kipuamisia päivässä ja kroppasi kiittää, eivätkä ihan perus työssäkäyvälle ihmiselle lainkaan toteuttamis kelvottomia ohjeita. Pieniä hyviä tekoja ihan omaksi parhaaksesi♡



Siispä jos tämä postaukseni sai sinut potemaan huonoa omaatuntoa itsesi laiminlyömisestä, niin ryhdyhän jo heti tänään pitämään itsestäsi vähän parempaa huolta:)


3 kommenttia:

  1. Pikaista paranemista sinulle. Sitä helposti unohtaa olla kiitollinen siitä, että kaikki on kunnossa, kunnes joku vaiva palauttaa asian nopeasti mieleen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon:) Juuri näin asia on, siispä kuunnelkaa kehoanne.

      Poista
    2. Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.

      Poista