Harrastelija valokuvaajan valokuvaus aiheinen blogi, jossa jaan kuviani ja bloggailen muistakin minua innostavista asioista.

torstai 17. marraskuuta 2016

Miten kuvataan onnistuneesti tulevana jouluna?

Pyhinä tavataan sukua, läheisiä ja ystäviä,  yhteisiä hetkiä on tapana usein myös ikuistaa valokuvaamalla. Miten sitten saa tärkeistä hetkistä hyviä ja onnistuneita kuvia? Meistä monilla löytyy kuvia jotka eivät ehkä ole ihan niitä huippupicksejä, mutta ovat siitä huolimatta todella rakkaita, jotta onnistuisit tulevana juhlakautena kuvaamaan hyviä juhlakuvia, kannattaa muistaa muutama juttu kun aloittaa kuvaamisen. Ensimmäinen asia on se valo, joka on kuvaamisessa todella tärkeässä roolissa.

Ilman valoahan ei ole valokuvausta, valo luo kuvan! Valon suunnalla, värillä ja kamerallasi on suuri merkitys siihen miten kuvasi onnistuvat. Joulunajan kuvaamisessa riittääkin haasteita, on kynttilänvaloa, hämärää, erilaisista valonlähteistä tulevaa valoa tai sitten näiden kaikkien yhteisvaikutusta. Digikameroissa ns.valkotasapainoa voi säätää, samoin aukkoa. Polttovälistäkin on hyvä ymmärtää jotakin, eli mitä pidempi polttoväli, sitä kapeampi kuvakulma, ja sitä enemmän objektiivi suurentaa kohdetta, lyhyt polttoväli laaja kuvakulma.

Neonvalo ei ole hyvä valonlähde, kun ottaa kuvia. Kannattaa kiinittää valonsuuntaan myös huomiota. Ihannevalo on 45-asteen kulmassa yläviistosta tuleva valo, tämä on hyvä valo kuvattaessa muotokuvia tai asetelmia. Kannattaa harjoitella ja kokeilla eri kuvakulmia ja valonlähteitä. Netistä ja valokuvausoppaista löytyy paljon tietoa näistäkin asioista.

Kuvaamiseen kannattaa varata myös vähän aikaa ja toisaalta miettiä milloin kannattaa kaivaa kamera esiin ja milloin taas pitää laukussa ja vaan nauttia hetkistä!

1 kommentti:

  1. Mä oon liian hätäinen ton kuvauksen suhteen. Otan prätkin kuvia, kun katson jälkeenpäin saan napata muutamia aina bittiavaruuteen.