Harrastelija valokuvaajan valokuvaus aiheinen blogi, jossa jaan kuviani ja bloggailen muistakin minua innostavista asioista.

tiistai 15. marraskuuta 2016

Mainosten voima ja esiin tunkeva joulustressi

Kuka muistaa vielä omasta lapsuudestaan joulun lelukuvastot tai tavaratalojen jouluikkunat? Minä muistan;) Kuvastoja on myöhemmin tullut tietysti tutkittua myös omien lastenkin kanssa. Monessa perheessä joulukuvastot ovat kovin odotettuja, kun aletaan väsäämään joululahjojen toivelistoja ja kirjoittelemaan pukille. Tämä mainostaminen kiihtyy aina ennen juhlapyhiä ja vsrsinkin korostetusti juuri joulua edeltävinä viikkoina; ruokakaupat mainostavst jouluherkkuja, kultasepänliikkeet toivelahjoja, elektroniikkaketjut omia tuotteitaan ja lelukuvastot tarjoavat joulun toivotuimpia uutuuksia lelu-ja pelimaailmasta, vaateliikkeet ottavat vähän etumatkaa ja houkuttelevat asiakkaita ostoksille jo alkavaan pikkujoulu- ja  joulujuhla kauteen tarjoamalla mitä ihanampia juhlavaatteita ja sitten veronpalautusten kolahtaessa tahti mainostajien keskuudessa senkuin kiihtyy, ihmisillä kun on silloin, millä ostaa läheisilleen ne toivotuimmat lahjat pukinkonttiin, eikös vain?


Kuluttajat ovat tänä päivänä onneksi laatutietoisia, yhä useampi suosii lahjaostoksillaan kotimaisia tuotteita, käytännöllisyyttä, tarveharkintaa tai on luopunut lahjojen ostosta ainakin aikuisten kesken, vaikka lapsia muistettaisiinkin tai lahjoittaa käyttämänsä lahjaraha summan valitsemalleen hyväntekeväisyys kohteelle. Kun marraskuulla postiluukusta alkaa tipahdella ensimmäiset mainokset joulun hankintoja varten, moni havahtuu joulun lähestymiseen. Osa meistä on kaukaa viisaita ja hyödyntää pitkin vuotta alennusmyynnit, messu ym.tarjoukset ja tekee lahjaostoksensa hyvän tuotteen löytäessään sopuhintaan vaikkapa lomamatkalta ja välttää kenties näin sen paljon puhutun joululahjojenosto stressin, kukaties?




Juhlaruokiin uppoaa valtavasti rahaa, varsinkin jos joulun ruokapöydässä on runsaslukuinen vierasjoukko, mutta silloinkin kulut onneksi yleensä jaetaan samoin kuin ruokien valmistaminenkin. Omaa joulustressiään tai miksi sitä nyt kukin haluaakin sitten kutsua tai olla kutsumatta voi lietsoa ihan loputtomiin, esiintyä marttyyrinä, koittamalla olla täydellinen tai matkimalla mainosten tyrkyttämää täydellistä joulua, toivon todella ettei kenenkään tarvitse ryhtyä sellaiseen vain tarpeesta tyydyttää jonkun muun odotuksia, rakenna ihan omanlaisesi joulu,  ilman paineita ja nautit varmasti enemmän, älä aseta itseäsi kohtuuttomien vastimusten toteututtajaksi!



Päätä tänä vuonna ettet lähde tavoittelemaan mainostajien toivomaa ostohysteriaa; joulustressiä , vaan tee se mikä tuntuu mielekkäältä ja mikä tekee itsellesi hyvän mielen. Hyvin suunniteltu on puoliksi valmis.



Ja sitten vaan suunnittelemaan ja sittenhän kaikki onkin jo puoliksi tehty;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti